כשנכנסים לעולם של בניית אתרים מקבלים ביחד איתו עולם שלם של מושגים. אחד מהם שבטח יצא לך לשמוע הוא "404" או "דף 404". אז מה זה בכלל 404, למה צריך את זה ואיך עושים את זה נכון?
מה זה דף 404?
דף 404 הוא למעשה שגיאה שמתקבלת מהשרת של האתר, שמצביעה על כך שהעמוד שאותו חיפשנו לא קיים.
האתר שלנו יושב בתוך שרת. כשהשרת מקבל בקשה להציג עמוד מסוים, אבל לא מוצא את העמוד, הוא מחזיר בחזרה לדפדפן קוד שגיאה. הקוד עבור השגיאה הזאת הוא 404 – Page not found (ויש גם קודים אחרים, למשל 200 כשהוא מצליח למצוא את העמוד).
השרת מחזיר את קוד השגיאה 404, ומציג עמוד כלשהו עם השגיאה.
הדף הזה שמוצג לגולש, קיבל את השם "דף 404" על שם קוד השגיאה.
איך מגיעים לעמוד 404?
הדרך הנפוצה ביותר להגיע לעמוד שגיאה 404 היא לחיצה על לינק שבור – לרוב כשבעל האתר הטמיע לינק לא נכון באתר כקישור או כפתור, או כשמסירים עמודים מהאתר. אם לעמודים שהוסרו יש כבר קישורים שמקשרים אליהם, יווצר קישור שבור שמוביל ל404.
קישורים כאלה יכולים להגיע מאתרים אחרים ששיתפו את העמוד שלנו, או בתוך האתר שלנו. למשל מאמר בבלוג אוכל על עוגת שוקולד, שמקשר למאמר אחר על עוגת ביסקוויטים. אם נסיר את המאמר על עוגת הביסקוויטים, אבל נשאיר אליו את הקישור, מי שילחץ על הקישור יגיע לעמוד 404.
עוד דרכים להגיע לעמוד כזה יכולות להיות דרך שיתופים ישנים ברשתות חברתיות (של עמודים שהוסרו/שינו כתובת), הקלדה של כתובת לא נכונה בשורת הכתובת, ועוד כמה אפשרויות פחות נפוצות.
האם אפשר להימנע מהגעה של גולשים לעמוד 404?
אז לא, אין אפשרות כזאת. כמו שהסברתי קודם, גולשים יכולים להגיע לעמודי שגיאה גם בדרכים שלא תלויות בנו – כמו הקלדה לא נכונה של הכתובת או שיתופים של לינקים לא נכונים מהאתר. אנחנו כבעלי האתר צריכים להיות מוכנים תמיד לאפשרות שגולשים יגיעו גם לעמודי 404.
ניפגש אצלך במייל אחת לחודש לעדכונים, מידע שימושי וטיפים חזקים על אתרי אינטרנט ושיווק באמצעות תוכן.
אני אף פעם לא שולחת ספאם.
האם שגיאות 404 פוגעות בקידום האתר?
התשובה הרשמית היא לא – עצם העובדה שגולשים מגיעים לעמודי 404 באתר שלנו לא פוגעת בקידום האתר. כמו שכבר הבנו, אין דרך להימנע מעמודים כאלה, ולמעשה דף 404 הוא התנהגות תקינה של אתר.
אם יש לנו כמות גדולה של שגיאות 404 באתר, נרצה לברר את המקור שלהן ובהחלט לתקן אותן, גם למען חווית המשתמשים שלנו (במקרה שיש לנו הרבה קישורים שבורים באתר, זה בהחלט יכול לגרום לנטישה של האתר), וגם לטובת קידום האתר.
{אני ממליצה בכל מקרה להריץ מדי פעם בדיקה של האתר ב-https://www.brokenlinkcheck.com/ ולבדוק שאין לנו יותר מדי קישורים שבורים.}
אז מה הבעיה?
הבעיה היא באופן ההצגה של דף 404 כברירת מחדל. ברירת המחדל של דף 404 היא לא אינפורמטיבית, לא אסתטית, ובכללי – פשוט לא. להלן דוגמה:
אם גולש מגיע בטעות לעמוד כזה, אין לו מה לחפש יותר באתר. העמוד לא אינפורמטיבי, לא מסביר מה הבעיה, הוא לא נעים, ולא עוזר לנווט בחזרה לאתר. חלק מהגולשים יחזרו אחורה וינסו להבין מה היתה הבעיה, וחלק לא מבוטל פשוט יעזבו את האתר שלנו.
אנחנו נרצה לשנות את דף ברירת המחדל שלנו. נרצה לדאוג לכך שעמוד ה404 שלנו יהיה אינפורמטיבי, נעים (זאת חוויה לא נעימה לגולש להגיע לעמוד שלא קיים, ואנחנו רוצים למזער את התחושה הלא שלו), ויתן לגולש דרך לחזור למסלול שלנו.
איך מייצרים עמוד 404 שעושה את העבודה?
כשאנחנו מייצרים עמוד 404, נרצה שהוא יענה על שלושת המטרות הבאות:
- אינפורמטיבי (מסביר לגולש מה קרה)
- נעים (מצמצם את התחושה השלילית שנוצרת מעצם קיום השגיאה)
- נותן אפשרות לנווט בחזרה לאתר
בשנים האחרונות יש מגמה חיובית של יצירת עמודי 404 מיוחדים, מקוריים ושנונים. הרבה אתרים בוחרים להשתמש בהומור כדי להתמודד עם דפי 404. זה ממש מגניב, אבל כדאי גם לזכור את המטרות שלנו בסופו של דבר ולוודא שהעמוד עונה על שלושת המטרות שלו.
ההמלצה שלי לעמוד 404 שעובד
ההמלצה שלי היא תמיד לייצר עמוד פשוט, נקי, שתואם בויזואליות שלו לשאר האתר. אני פחות אוהבת להתחכם, אוהבת דפים ברורים ונעימים.
אני ממליצה לשלב בעמוד את הרכיבים הבאים:
- כותרת שמסבירה שהעמוד לא נמצא או שהוסר.
- אפשר להוסיף '404' אם רוצים וזה מתאים.
- כפתור חזרה לדף הבית.
- לשלב קישורים לעמודים יעילים במיוחד – אולי מאמרים נקראים ביותר, אולי עמודי שירות חשובים.
- באתרים גדולים יחסית אפשר גם לשלב ווידג'ט חיפוש.
כמובן שלא מדובר כאן בהמלצה גורפת ותמיד יש מקום לבדוק את הדברים בהתאם לאתר הספציפי, אבל אלה קווים כלליים שיתאימו לרוב האתרים.
אשאיר אתכם לסיום עם כמה טיפים ליצירת עמוד 404 מוצלח:
- לא חייבים לכתוב את המושג '404' – חשוב להבין שהרבה מהגולשים שלנו לא מכירים את המושג ואין צורך "לזרוק" עליהם מושגים שהם לא מכירים. אם קהל היעד שלי הוא יותר טכנולוגי, כדאי כן להשתמש במושג. בשאר המקרים מספיק לכתוב שהעמוד לא נמצא, או שהוסר.
- מומלץ לא "להפיל את האשמה" על הגולש. לדוגמה – "איך הגעת לכאן?" יכול להישמע כאילו הגולש עשה פעולה לא תקינה. יש מותגים שזה מאוד מתאים לסגנון ולשפה שלהם, אבל לרוב העסקים זה פשוט לא מתאים.
חשוב לזכור את המצב שבו נמצאים הגולשים כשהם נתקלים בעמוד הזה – הם רצו למצוא משהו, ובמקומו הגיעו לעמוד שגיאה. לא תמיד יש להם סבלנות בשלב זה לחזור אחורה ולנסות להגיע לאן שרצו. - גם לא להגזים לצד השני. נתקלתי כבר באתרים שבדף 404 שלהם כתבו שיש כאן טעות ושיפטרו את אחד המפתחים. גם זאת לא חוויה נעימה לגולשים, למרות שברור שזה נכתב בהומור. מה שמוביל אותי לסעיף הבא-
- הומור במידה יכול לעזור – רוב האתרים משלבים הומור בדף 404 כדי לעזור למזער תחושות שליליות. אין ספק שהומור יכול להקל על הגולש, וכדאי לשקול להשתמש בו במידה, אם זה מתאים למותג שלכם ולקהל היעד.
- לא לשבור על זה את הראש – אני נתקלת בהרבה אנשים שמתלבטים קשות לגבי עמוד 404 ומשקיעים בו המון זמן ומשאבים. תזכרו שזה בסך הכל עמוד שלא יגיעו אליו יותר מדי.
אם סיימת את המאמר הזה – עכשיו הגיע הזמן ללכת לשייף את עמוד 404 באתר שלך!
אם יש שאלות אני כמובן אשמח לענות. ואם אתם מחפשים עזרה בהגדרת דף 404 או בתיקון לינקים שבורים – אני אשמח לעזור.
8 Responses
תודה על ההסבר 🙂 האמת שלא ייחסתי לעמוד הזה חשיבות, אבל עכשיו אני מבינה שכן כדאי לעצב אותו ולהכניס בו קצת עניין
בשמחה! לגמרי כדאי כדי להקפיץ קצת את האתר וזאת לא הרבה השקעה ביחס לתמורה. 🙂
אחלה מדריך וטיפים מושלמים! אלופה
איזה כיף לי לשמוע! תודה עמית
הי אפרת, תודה על הפוסט האינפורמטיבי והבהיר. כבלוגרית טריה שאינה מתחום המחשבים, אני עכשיו יודעת יותר על הדף הזה. איך מטמיעים אותו באתר זה סיפור אחר…
שנה טובה!
היי אפרת! אני שמחה שהעלתי את הנושא לתשומת לבך 🙂 אם את משתמשת באלמנטור פרו ניתן לייצר איתו עמוד 404 מותאם אישית בקלות, דרך בונה התבנית. מוזמנת להתייעץ איתי אם תרצי.
אהבתי את הפוסט 🙂
שמחה לשמוע 🙂