איך בניתי לעצמי אתר ולמה להיפרד מהפרפקציוניזם היה הדבר הטוב ביותר שעשיתי

רוצה לבנות אתר לבד? כבר הרבה זמן מסתובב לך בראש הרעיון של לפתוח בלוג? או אולי העסק שלך כבר גדל קצת והגיע הזמן להציג אותו לעולם באתר מקצועי?

בניית אתר יכול להיות תהליך ארוך ומתמשך, שנגרר על פני כמה חודשים. והוא גם יכול להיות תהליך מהיר ומדויק, של שבועות ספורים.

מה עוצר בעדך לבנות את האתר שלך לבד?

תחושת מוצפות מכל המשימות הדרושות? או אולי פרפקציוניזם והמחשבה שהאתר צריך להיות מושלם?

אם זיהית אצלך תחושה של פרפקציוניזם, אני ממש מבינה אותך.

כשרק התחלתי לחשוב על אתר לעסק שלי, זה היה ממש קשה לבצע. ישבתי ימים שלמים ואולי אפילו שבועות רק על איזור אחד קטן באתר.

אני יודעת לבנות אתרים, בניתי כבר כמה אתרים ואפילו כבר בניתי אתר לעצמי (בלוג המינימליזם שלי) בעבר. אבל הפעם היה לי ממש ממש קשה. אפילו שבאותה תקופה עוד לא היו לי המון לקוחות ודווקא היה לי לא מעט זמן, עדיין מצאתי את עצמי עובדת על האתר בלי סוף. מתייעצת, מוחקת, מתחרטת…

החסמים

פרפקציוניזם

כל זה נבע מהמחשבה שבתור בונת אתרים, האתר שלי חייב להיות אקסטרה מושלם, מיוחד ומרשים.

זה באמת מאוד נחמד כשלבוני אתרים או סוכנויות יש אתר ממש מיוחד ושונה, אבל כל המחשבות האלה ממש לא קידמו אותי למטרה של בניית אתר.

המשכתי להתקשקש עם האתר שלי, ובכל הזמן הזה לא הופעתי בגוגל, לא הגיעו אלי גולשים מגוגל, ולא היה לי מה לשלוח ללקוחות מתעניינים. בכל פעם שלחתי להם אתרים לדוגמה שבניתי, אבל לא היה מקום אחד שהציג אותי ואת כל השירותים שלי כפי שאני רוצה.

החלטות בבניית אתר

הצורך לקחת החלטה

לדעתי פרפקציוניזם הוא החשש המוביל שמעכב אותנו, אך בכל זאת אקדיש גם כמה מילים לצורך בלקיחת החלטה.

למרות כל מה שאכתוב בהמשך הפוסט על "פשוט להתחיל", יש תהליך שאותו צריך לעבור כדי לבנות אתר, מעבר ללמידה הטכנית.

כדי לבנות אתר, צריך לדעת מה רוצים שיהיה בו.

וזה אומר שצריך לעשות קצת עבודה עם עצמנו – איזה שירותים בדיוק אני נותנת ואיזה לא? זה תהליך של דיוק שלך ושל העסק שלך.

האמת היא שיש לא מעט החלטות להחליט בזמן בניית אתר, והן ראויות לפוסט משלהן.

אלה ההחלטות שגרמו לי להתעכב עם בניית האתר שלי:

  1. למי אני פונה? מי הוא קהל היעד שלי?

ככל שמצמצמים את קהל היעד – כך יותר קל לפנות אליו, ולהתאים את האתר ואת העסק אליו.

בהתחלה חשבתי שהקהל שלי הוא עסקים אילתים. זה הרגיש לי הגיוני כי כך אוכל לפרסם את עצמי בעיר ולהיות מוכרת פה. הלקוחות הראשונות שלי היו אילתיות וזה הרגיש לי טבעי. ניסיתי לכוון את האתר ל"בניית אתרים באילת", חשבתי שהתחרות שלי היא בוני האתרים והסוכנויות בעיר, והתלבטתי איך להציג את האתר שלי לשוק המקומי.
בדיעבד, אני מבינה שלא היה לי נוח עם ההגדרה הזאת, ושהיא נבעה לא מעט מהפחד להיות דג קטן באגם גדול, במקום בשלולית קטנה.

עם פרוץ הסגר הראשון לחיינו התחלתי לקבל לקוחות מכל הארץ. הרעיון של לקבל שירות אונליין ולקיים פגישות בזום התחיל להיות הנורמה, ופתאום הבנתי שאני ממש לא חייבת להגביל את עצמי ללקוחות אילתים.

הבנתי שאני רוצה לפנות לעסקים קטנים, one woman show או one man show, ושהם ממש לא חייבים לגור פה באילת. ובאמת את רוב הלקוחות שלי לא פגשתי מעולם פנים מול פנים.

  1. איזה שירותים ניתנים בעסק שלי?

כמובן שכדי להציג באתר שלנו את השירותים שלנו – הם צריכים להיות ברורים. מה אני כן נותנת ומה לא?

אני לדוגמה נאלצתי לקחת החלטה – האם אני נותנת שירותי SEO או לא? אחרי כמה שנים בתחום ה-SEO הגעתי למסקנה שאין לי רצון יותר לעבוד בזה בריטיינר עבור לקוחות.

וזה לא הכל. אחרי שהבנתי שהלקוחות שלי הם עסקים קטנים, הבנתי ששירות SEO חודשי גם ככל הניראה לא בהכרח מתאים ללקוחות שלי, לתקציבים שלהם ולמטרות שלהם. במקום זה החלטתי להתמקד בייעוצי ה-SEO שאני נותנת, כדי לתת ללקוחות שלי את הכלים להתקדם לבד בגוגל (ניתן ליצור איתי קשר לייעוץ SEO).

חששות בבניית אתר

החששות לא מקדמים אותנו

אחרי שזיהית את החסמים שמונעים ממך להתחיל לבד, אפשר להתחיל לטפל בהם.

אם מדובר בחשש טכני – אפשר לקחת שיעורים פרטיים. אם מדובר בהחלטות שלא ברורות לך, אני מציעה לשבת על זה לשיחה עם מישהו. אפשר בתשלום ואפשר גם פשוט לשבת לשיחה רצינית עם בעל או בעלת עסק עצמאי. מניסיוני שיחה אחת כזאת יכולה לעשות פלאים ולהניע לפעולה.

בכנות, החסם הגדול ביותר שעמד בפניי היתה תחושת הפרפקציוניזם. או יותר נכון הפחד מפני הפרפקציוניזם.

לקח לי זמן לעשות את השיפט הזה בראש, אבל ברגע שהבנתי שהלחץ הזה בכלל לא מקדם אותי, ושעדיף לי משהו מוכן על פני משהו מושלם, שיניתי לחלוטין כיוון ובניתי את האתר שלי תוך שבוע. ואמרתי לעצמי – תמיד אפשר לשנות.

אם אחליט בעתיד שאני רוצה לתת שירות מסוים – תמיד אוכל להוסיף אותו. אם אחליט שאני פונה לקהל יעד אחר – תמיד אוכל להתאים את האתר מחדש לקהל החדש.

ואם הנהנת וזיהית את עצמך בזן ה"פרפקציוניסטים" שלא מוכנים להוציא משהו לאוויר שאינו מושלם… יש לי משהו חשוב להגיד לך.

זה אולי ישמע לך מוזר כשזה מגיע מבונת אתרים שמקדישה שעות לוודא שכל פיקסל במקום הנכון. אבל בתור מי שעוסקת בשיווק דיגיטלי ביום יום, זאת האמת.

לבנות אתר לבד

אתר לא צריך להיות מושלם כדי לעבוד.

האתר שלי ממש לא מושלם, אני יכולה לעבוד עליו עוד המון כדי שארגיש שהפרויקט הזה באמת "מושלם". אבל המטרה שלי לא היתה לבנות אתר מושלם.

המטרה שלי היתה לבנות אתר שמציג אותי לעולם כפי שאני רוצה, שאוכל לפרסם בו תוכן שיתאנדקס בגוגל ויביא לי גולשים חדשים, ושאקבל פניות מלקוחות מתעניינים דרך הטופס.

אני לא אשאיר אותך במתח. האתר שלי עומד בכל המטרות שלו, גם היום, כשהוא לא מושלם.

🎯 יש לי לינק שאני יכולה לשלוח לכל לקוח/מתעניין שבו אני מציגה את עצמי ואת השירותים שלי כפי שאני רוצה, ולא כפי שמישהו אחר החליט בשבילי (למשל כמו שצוקי החליט שעמוד עסקי בפייסבוק צריך להיראות).

🎯  יש לי באתר בלוג בו אני מפרסמת מאמרים, שמביאים לי כניסות מגוגל.

🎯  בכל שבוע אני מקבלת מספר פניות מהאתר מלקוחות מתעניינים.

וכל זה קורה בלי שהאתר שלי מושלם, בכלל. האמת היא שיש לי רשימת משימות ארוכה יחסית לאתר של דברים שהייתי רוצה לעשות בו, אבל הם כרגע לא בעדיפות שלי.

מה כן בעדיפות? להמשיך להתפתח, ולהשתמש באתר ככלי שעוזר לי להגיע למטרות שלי.

תמיד אפשר לשנות

זה הדבר הנוסף שכדאי תמיד לזכור.

בעיקר אם החלטת לבנות אתר בפלטפורמה פתוחה כמו וורדפרס, תמיד אפשר לשנות בעתיד, לדייק, להתאים, להוסיף!

אתר הוא יצור חי ודינמי, שמשתנה ביחד איתנו ועם העסק שלנו. כך או אחרת, לא מדובר בפרויקט של "זבנג וגמרנו" אלא בעבודה מתמשכת של תחזוקה וכתיבת תכנים. לכן, חלון ההזדמנויות לשיפור אף פעם לא נגמר.


אם החלטת לבנות לעצמך אתר, אני רוצה לעודד אותך פשוט להתחיל!

להתנסות, ללמוד, ובעיקר לשחרר ולהבין שהפרפקציוניזם לא באמת חשוב פה.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש גם ניוזלטר!

אני שולחת אליך למייל אחת לחודש טיפים, מדריכים ומידע על בניית אתרים וניהול אתר.

אני אף פעם לא שולחת ספאם.